Friday 3 February 2012

Karamel Chocolate Moist

Resepi ni sumbangan jiran saya yang dia share kan di FB beserta gambar yang menyelerakan. Saya minta izin copy dan terus buat Jumaat lepas hantar Azroy mengaji. Dalam dua jam siap. Elok je masaknya. Saya keluarkan dari loyang keesokannya sebab dah lewat malam jadi tak sempat nak tunggu sejuk. Jadi saya biarkan je dalam loyang dan tidur. Esoknya saya keluarkan. Elok je masaknya dan senang nak keluarkan. Sedebuk je jatuh dalam pinggan. Hehe.

Rasanya pun sedap. Mr.Jay pun suka. Bertambah-tambah makannya dari satu slice ke satu slice. Dia kata makan kek terbalik. Hehe...Bagi mak sikit, bagi kakak sikit, makan sendiri sikit. Alhamdulillah dah habis. Sebenarnya saya nak buat karamel kek pelangi. Tapi agak rumit nak membuatnya. Bila jiran saya share resepi ni saya tengok senang sikit nak buat. So, kita try yang senang dulu. Nanti mood rajin dah datang baru buat yang susah.


Karemel Coklat Moist

Tabur 3 sudu gula pasir dlm loyang dan jd kan karemel..ketepikan biar sejuk.
Utk puding:
1 tin susu cair
6 biji kuning telur
80gm gula kastor
sedikit esen vanila,
Cara:
Pukul dgn garfu smpai sebati dan tapis tuang dlm loyang dan kukus selama 10 minit.
Utk kek coklat
Bahan A:
1 cawan gula
1 cawan serbuk koko,
1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat
1 cawan minyak masak
Cara:
satukan dan masak atas api perlahan sehingga semua sebati..dan biarkan sejuk.
Bahan B:
Mixer 3 biji telur smpai kembang. Campurkan bahan A hingga sebati dgn 2 cawan tepung gandum+1 sdt b. powder+1 sdt soda bikabonat (saya guna tepung naik sendiri).
Gaul hingga sebati dan tuang keatas puding yg sudah dikukus td.Kukus selama 1/2jam lagi...hingga betul2 masak...angkat dan sejukkan baru terbalikan.

No comments:

Post a Comment