Wednesday 3 May 2017

Puding Milo Lapis Susu



Buat puding ni untuk bawa ke majlis ofis sempena pertukaran seorang pegawai. Fikir punya fikir apa nak buat, dapatla resepi simple ni dan kebetulan bahan semua ada kat rumah. Kalau takde, memang malas nak ke kedai beli. Hehehe..


Kejadian puding cantik sangat. Berkilau-kilau. Rasa pun sedap tapi keras sikit. Saya suka kalau dia lembut lagi sikit. Mungkin kena tambah air tapi untuk buat hiasan di meja hidangan memang sesuai sangat sebab cantik dan walaupun dah lama keluar peti ais dia tak berair.


Resepi Puding Milo Lapis Susu
Sumber : Kak Ummi
Rujukan: Jthorge

Bahan (Lapisan Coklat)

8 gm agar-agar tali (strand) - basuh dan toskan
1 3/4 cawan air 
1/3 cawan gula
3/4 cawan serbuk Milo

Cara-Cara:-
Masak agar-agar bersama air hingga agar2 larut. Masukkan gula dan milo, kacau perlahan hingga gula larut. Tapiskan.Tuangkan aduna ke dalam loyang empat segi 20 x 20 cm ataupun dalam acuan yang dikehendaki. Biarkan beku sebentar.Kemudian cakar sedikit permukaan lapisan coklat dengan garfu dan bolehlah dituangkan lapisan susu nnt.


Bahan Lapisan Susu:-
10 gm agar-agar tali (basuh dan toskan)
1 1/2 cawan air 
1/2 cawan gula
1 cawan susu sejat Ideal/Carnation
beberapa titis esen vanila

Cara-Cara:-
Masak agar-agar dengan air hingga agar-agar larut.Masukkan gual an kacau sebati hingga gula larut. Tapiskan.Masukkan susu sejat dan esen vanila.Dengan perlahan-lahan, tuangkan adunan ke atas lapisan coklat tadi. Letak dalam fridge dan hidangan sejuk2.




No comments:

Post a Comment