Tuesday 25 February 2014

Super Moist Choc Cupcake



Semalam tercuti secara tak sengaja. Boleh pulak alarm ter off. Agaknya ada yang tertekan kot. Sedar dah azan Subuh. Malas dah nak bangun. Baju pun tak iron lagi. Dah cuti tu banyakla projek nak buat. Dari pagi dah busy macam-macam hal. Petangnya teringat pulak permintaan Azroy minta cupcake coklat. Nak bawak ke sekolah bagi kawan-kawan. Yang last week tu tak cukup katanya. Okeylah, no problem.

So, dah takde apa keje belah petangnya teruslah menggodek cupcake. Sebab bahan semua dah ada tu yang jadi lagi rajin. Selalunya yang jadi tertangguh sebab banyak bahan pelik atau yang nak kena gi bakery shop baru boleh buat. Yang ni senang, kedai runcit biasa pun ada.


Semalam buat guna cup Hello Kitty pilihan Iris. Saya beli di LMC 50 pcs RM4.50. Saiz M kot. Sebab last week buat guna cup putih tu dapat 36 biji. Kali ni dapat 29 biji je sebab 6 biji lagi guna cup Hello Kitty. Saya lagi suka buat dalam saiz cup kecil sebab nampak banyak dan tak muak.


SUPER MOIST CHOC CUPCAKE 
resepi : HaSue@sue-hasue.blogspot

100g serbuk koko* (saya tapiskan)
180g gula pasir*
1 tin susu sejat*
200g minyak sayuran*
250g susu pekat*
4 biji telur-pukul hingga berbuih
150g tepung gandum (saya guna self raising flour)
1 st soda bikarbonat
1 st baking powder
papercup secukupnya

Cara-cara :
-campurkan bahan bertanda * dan masak dengan api perlahan sehingga licin dan gula cair sepenuhnya.tak payah sampai menggelegak.ketepikan dan biar sejuk.
-satukan dengan telur yg dipukul tadi dengan hand whisk.setelah sebati, tapis adunan kek untuk mendapatkan tekstur kek yg halus dan benar-benar sebati.
-masukkan adunan separas 2/3 paper cup.adunan agak cair.
-bakar suhu 170c selama 20minit atau bergantung jenis oven dan saiz papercup.

selamat mencuba.

No comments:

Post a Comment