Wednesday 5 January 2011

Hobi Baru - Home Gardening

Anak pokok cili yang diberi kawan ofis- kak yati
Harap hidup subur. Dah transfer ke pasu pun.
Pokok daun kesum beli kat MAHA, senang nak buat asam pedas dan laksa. Dah transfer ke pasu jugak.


Pokok daun pandan. Beli kat MAHA. Balik tu terus transfer ke pasu dan kerat daun.
3-4 hari selepas tu mula cambah pucuk baru. Sekarang dah ada 4 pucuk baru!!

Alhamdulillah dah siap semua urusan pemindahan ke rumah baru. Tinggal nak touch up masukkan perabot/alatan yang perlu. Plannya sabtu ni nak ke Ikea cari barang bilik Azroy. Kalau ada bajet lebih nak cari barang untuk kitchen cabinet pulak. KC dah siap tapi tempat gantung kuali, tempat sabun dsb banyak yang tak ada lagi.

Sebelum pindah lagi dah survey hobi baru ni. Sebab hobi yang suka masak ni perlukan macam-macam bahan dalam masakan. Baru terfikir tak akan kerana secekak daun kesum nak kena pergi kedai, tak akan kerana sebatang serai nak kena pergi kedai. Kalau simpan stok selalunya memang kering dan terus buang aje. Mulalah terfikir nak menanam sendiri pokok-pokok yang perlu untuk masakan ni. Bila dah dapat kunci rumah kebetulan ada MAHA pulak. Ajak Jay pergi dan mula cari pokok yang perlu. Jumpala pokok pandan, kesum dan biji benih tomato, cili, daun sup. Dah transfer pun ke pasu dan alhamdulillah nampak baik je.
 
Lepas tu semai benih cili tapi nampak macam tak sihat pulak. Mungkin sebab aku lupa nak buat lubang pada plastik beras tu. Kena mulakan balik projek semaian. Tanah pun ada 2 pack lagi. Sekarang tengah study pasal nak menanam sayur-sayuran pulak. Insya-Allah nak tanam sawi, bayam, bendi dan kangkung. Tapi hobi baru ni sama macam hobi masak gak pelrukan sikit modal untuk permulaan macam nak beli pasu, benih, tanah, baja. Walaupun cuma tanam kat balkoni tapi penjagaan kena betul untuk dapatkan hasil yang baik. Moga aku dapat manfaat dari hobi baru ni.

No comments:

Post a Comment