Friday, 28 January 2011

Tanaman Herba


Dah bertambah koleksi tanaman tapi lom hias-hias lagi. Plannya nak letak pagar plastik dan batu-batu sungai tuh...Wah..dah macam nak buat landskap...Pokok terbaru yang ada pokok limau purut dan keladi hiasan. Limau purut tu untuk ambik daunnya masak tomyam. Kat rumah aku ni seminggu mesti 2-3 kali masak tomyam. Jadi senangla lepas ni petik je depan rumah.

Keladi hiasan tu pulak ambik kat ofis. Tuan pokok dah pencen, pokok pun dah kering gitu je. Tak de sape nak jaga. Daripada semak dalam bilik tu aku pun ambik bawa balik rumah. Tukarkan pasu yg cenonet sangat tu dan letak pancang beli kat nursery RM5. Sekarang dah menghijau, cantik...
Minggu lepas semai biji benih tomato dan cili yang beli kat MAHA tu. Elok dah tumbuh anak-anak tomato tapi takde rezeki pulak. Semalam masa nak alihkan ke tepi rupanya kotak semaian tu dah bocor. Abeslah bedebus tanah-tanah dan pokok-pokok tertimbus...Aduhai...Kenalah semai lagi.
semalam sempat semai benih salad, tomato, sawi. Semuanya aku semai dalam kotak aje...Dah besar nanti transfer je dalam pasu. Mudah-mudahan berjaya la projek pertanian aku nih...heheh Sempat gak semaikan daun kesum kawan ofis. hari ni kena semai lagi 2 pasu untuk jiran-jiran pulak. Seronok pulak kongsi-kongsi hobi dengan orang lain.
Pagi tadi lepas breakfast melawat ke nursery ofis sekejap. Dapatla anak keladi hiasan sikit. Cantik bangat daunnya, berkilau macam minyak....Tak sabar nak balik tanam...

No comments: