Monday, 21 October 2013

Puding Milo Lapis Oreo


Alhamdulillah berjaya gak buat Puding Oreo ni. Semalam cousin nak datang tengok nenek yang baru sampai kat umah Ma. Duduk sementara sehingga dia rasa bosan. Dah bosan kang kenala hantar pulang. Hehe...Bahan dah lama beli. So, semalam masa yang sesuai untuk cuba. Nampak cam susah gak cara-caranya sebab kena buat selapis-selapis. Tapi dah cuba semalam rasa macam senang la jugak. Terima kasih pada yang kongsi resepi. Rasa pun sedap, tak manis sangat. Dah habis pun semalam.





Sumber: Kak Yati Sinar Kehidupanku
Resepi Asal: AlongRoz

Bahan : ( Saiz: 8" persegi )

1 bungkus @ 10g Jelly Powder - Serbuk Agar-Agar
750ml Air
160g Gula - Mas ikut Ayu 140g gula
1 tin @ 400g Susu Cair
3/4 cup Serbuk Milo
1 bungkus (137g) Oreo Cookies - patah2kan tp biarkan sandwich 2 lapis

Cara :

Masak serbuk agar2 dan air sehingga larut.
Masukkan gula dan masak sehingga gula larut.
Masukkan susu, kacau sebati sehingga mendidih.
Asingkan 2 cwn ke dlm periuk yg lain dan campurkan milo sehingga sebati.
Tuangkan 1 cwn campuran milo ke dlm acuan.
Panaskan campuran milo yg separuh lagi dgn api paling kecil supaya tidak membeku.
Apabila permukaan nya mengeras sedikit, tuangkan kesemua adunan putih tadi.
Taburkan biskut oreo.
Apabila permukaan nya mengeras sedikit, tuangkan baki adunan milo tadi.
Biarkan membeku di suhu bilik sebelum masukkan ke dlm petisejuk.

TIPS UNTUK MELAPIS:

Jangan tunggu sehingga lapisan membeku sepenuh nya sbb takut lapisan tidak melekat.
Jika membeku semua, guris2kan permukaan dgn garfu sebelum tuangkan lapisan seterus nya.
Pastikan adunan masih panas apabila menuang ke atas lapisan sebelum nya supaya ia melekat dgn baik.

Ni pulak yang saya buat. Dah tuang secawan campuran milo tu saya terus letak dalam freezer bahagian atas tapi tak lama. Agak-agak dah beku tu kurang dari 5 minit, saya terus keluarkan dan letak lapisan susu pulak. Masukkan balik dalam freezer, begitu jugak dengan lapisan akhir. Lepas tu biarkan membeku macam biasa kat luar. Dah beku betul-betul baru masuk peti sejuk bahagian bawah.






No comments: