Wednesday 22 November 2017

Blueberry Cheese Tart


Lama sangat dulu try buat cheese tart ni. Lepas tu malas dah nak buat. Bila sekarang asyik lalu-lalang di FB, jadi teringin pulak nak buat. Maka terhasillah dia. Dapat lebih kurang 50 bijik, habisnya tak sampai dalam sejam dah licin. Jimat banyak buat sendiri dan dapat makan puas-puas.


Tart Crust / Shell 
Bahan-bahan :
170gm marjerin/butter
50gm gula aising
1 biji telur Gred C
290gm tepung gandum
1 sudu kecil esen vanilla

Cara-cara : Pukul marjerin dan gula dengan menggunakan senduk kayu. Jangan putar lama sangat. Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi dengan senduk kayu. Masukkan tepung sedikit demi sedikit. Uli hingga menjadi doh yang lembut. Kuantiti tepung bergantung kepada kelembutan doh. Ambil sedikit adunan dan tekan ke dalam acuan tat. Cucuk dengan garfu sebelum dibakar. Bakar pada suhu 170oC sehingga masak. 


Cream Cheese Filling 
Bahan-bahan :
250gm cream cheese
50gm gula kastor / gula halus
1 biji telur Saiz B
½ sudu teh esen vanilla / esen lemon


Cara-cara : Putar cream cheese dan gula hingga berkrim. Masukkan telur dan esen vanilla. Putar lagi. Masukkan filling blueberry ke dalam kulit tat. Tuang cream cheese ke atasnya. Bakar selama 10-15 minit pada suhu 170oC. Sentuh cream dengan hujung jari. Jika tidak melekat, maknanya telah masak. Jika tidak, bakar lagi. 

Nak mudah masukkan filling dan cream cheese, gunakan piping bag. 
Nak dia montok, kena paipkan menegak dan penuh membukit. Nanti dah masak dia akan montok.
Nak buat corak macam tu, saya gunakan pencungkil gigi. Celup sikit dalam pewarna dan corakkan.

2 comments: