Monday 9 July 2018

Cubaan Membuat Choco Stick Yang Sedap

Nestum, Original, Almond

Projek tertangguh sejak dari bulan puasa. Sebenarnya beli biskut ni nak try buat sendiri kat rumah. Tengok orang jual boleh tahan jugak harganya. Jadi lebih baik buat sendiri. Selain dapat makan dengan puas, dapat jugak berjimat-cermat.

Cubaan pertama nak cairkan coklat gagal. Entah kenapa, mana silapnya. Saya pun tak tahu padahal dah selalu sangat cairkan coklat dengan cara yang sama. Ok fine, kita cuba lagi.

Minggu seterusnya yang masih dalam bulan puasa, saya cuba lagi. Kali ni guna coklat yang dibeli dari Lembaga Koko Malaysia. Dorang ada datang ofis saya buat bengkel coklat. Dah cairkan guna cara double boil pun masih gagal. Haishhh geram pulak kita. Dah kenapala taknak mencair pulak coklat ni. Terusla give up nak buat. Nak basuh periuk satu hal pulak kan dengan coklat yang mengeras tu. Tersadai periuk tu berhari-hari dalam sinki.

Ahad semalam tiba-tiba kerajinan menjelma. Fikir punya fikir apa nak buat, terus teringatkan biskut jejari dan coklat yang terperam tu. Terusla buat. Masih guna cara yang sama, double boil coklat tersebut dan dia cair dengan jayanya. Yihaaa!!!

Hasilnya sangat membanggakan, chewahhh...Memang sedap dan anak-anak sangat suka. Sekejap je dah habis sebekas. Saya buat original, nestum dan almond. Tapi paling sedap perasa nestum.

Cara dia senang je, cairkan coklat, celupkan biskut jejari tu, letakkan apa-apa salutan yang kita suka, dan keringkan. Pastu simpan dalam bekas. Siap.
Tengah bersidai tunggu kering

No comments:

Post a Comment