Tuesday, 1 March 2011

Dah Berhasil


Alhamdulillah, setelah lebih kurang 2 bulan menanam pokok cili tu sekarang dah mengeluarkan hasil...seronok pulak tengok hasil tanaman sendiri walaupun buahnya tak seberapa...adalah 10-15 biji sepokok tu tapi banyak lagi masih berbunga...Sekarang tiap hari balik kerja itulah dulu ditengok lepas memeluk erat anak-anak...Lepas tu baru masuk dapur untuk masak-masak...rasa tenang je tengok pokok-pokok tanaman sendiri membesar...Benih tomato dan sawi nampaknya tak menjadi pulak...sawi yang dah tinggi sejengkal asyik ditiup angin dan rebah...Akhirnya saya buang aje...anak pokok tomato pun sama..kebetulan masa tu memang musim hujan dan angin lebat..almaklumlah duduk rumah tinggi ni..anginnya bukan main hebat lagi...
Yang terbaru ada semai biji benih salad...hari tu anak pokoknya dah naik sejengkal tapi apakan daya ada tukang kebun tak bertauliah pulak cabut anak pokok tu...huhu...itulah Iris anak perempuanku yang sangat rajin tu....aduii...nasib baik anak..klu adik ke, anak buah ke mau ku piat telinga...hahah...
Lepas tu saya semai lagi sepasu...dah 2-3 hari tapi belum nampak bayang....Kunyit pun ada ku sumbatkan dalam tanah seketul tapi pun belum nampak bayang bertunas...tak taula kalau salah cara penanaman pulak...lepas ni kena buat kajian sikit cara-cara menanam kunyit....senangla kalau nak buat pais ikan ke, gulai-gulai ke...
 
Anak pokok limau purut yang dibeli tempoh hari pun dah mula keluarkan pucuk baru...Alhamdulillah...nampak cantik dan subur aje...Lepas ni senanglah nak masak tomyam...petik aje kat balkoni rumah...:)
Minggu lepas masak asam pedas guna daun kesum hasil tanaman sendiri....Hmm..rasa lain macam pulak bila guna yang sendiri tanam...yang tak sedap pun jadi sedap..hahahah

No comments: