Tuesday, 9 August 2011

Puding Roti Gulung Strawberry

Puding ni dibuat sebagai desert untuk berbuka puasa. Aku dapat resepi ni dari blog kak ummizaihadi. Buat tak susah sangat, bahan pun senang je. Rasa pun sedap. Kak ummi guna blueberry, aku guna strawberry. Nak abeskan jem tu sebab ada lagi sikit je. Minta izin kak ummi share resepi kat sini pulak.


PUDING ROTI GULUNG
Resepi: Ummi @ Home Sweet Home

Bahan:-

7 keping roti putih
jem bluberi secukupnya (boleh jugak guna serikaya)
3 biji telor
40 gm gula kastor
200 ml susu cair/susu sejat
1 sudu makan tepung kastad
1/2 sudu makan tepung jagung
1 sudu teh esen vanila
30 gm hirisan badam/secukupnya
aku gantikan kismis
sedikit mentega untuk dilenser pd loyang

Cara Menyediakan:-

Buangkan bahagian tepi roti (yg berkerak) dan sapukan dengan jem. Gulungkan roti dengan kemas.
Aturkan roti di dalam loyang ukuran 20 x 11 cm yang telah dilenser dengan mentega terlebih dahulu.
Pukul telor bersama gula hingga sebati.
Masukkan susu cair, esen vanila, tepung kastad dan tepung jagung. Gaul sebati.
Tuangkan bancuhan ke dalam loyang berisi roti tadi.
Taburkanbadam secukupnya biar rata dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 170 C selama 30 minit atau hingga kekuningan atasnya.
Hidangkan bersama sos kastad jika rajin...kalau malas picitkan jek Hershey's Syrup. SELAMAT MENCUBA....mudah dan cepat...!!

No comments: