Sunday, 1 January 2012

Asam Pedas Ikan Kembung

Kali ni saya masak masakan yang digemari rakyat Johor iaitu asam pedas. Asam pedas yang saya masak ni simple je tapi tetap menyelerakan. Saya guna resepi ikut mak mertua masak. Dia cuma cakap je hari tu tapi sebab sebelum ni dah pernah masak asam pedas guna resepi CMG so saya boleh agak-agakla kan jumlah bahan-bahan tu. Lagi pun  sekarang bila nak masak jarang dah berpandukan resepi kecuali untuk resepi baru. Bila dah selalu masak semua pun kita boleh agak. Bak kata pepatah practice make perfect. Tapi perfect di tekak saya sekeluarga jelah, belum tentu perfect di tekak orang lain ye tak. Hehe....


Asam Pedas


4 ekor ikan kembung sederhana
6 biji bawang merah}
3 biji bawang putih}
1 biji bawang besar sederhana}
Kunyit hidup sebesar ibu jari}
Halia sikit}
Sedikit belacan}
2 sudu besar cili mesin}
Lengkuas sikit} dikisar halus
Daun kesum
1 biji tomato belah 6
2 batang serai- ketuk
6 biji bendi
1 cawan air asam jawa


Cara:
Panaskan sikit minyak. Tumis bahan kisar hingga naik bau.
Masukkan air sikit. Kacau. Masukkan ikan.
Masukkan daun kesum, air asam jawa. Kacau.
Bila mendidih masukkan sayur bendi, garam, gula sikit.
Last sekali masukkan tomato. Siap.

No comments: