Friday, 6 January 2012

Jus Terung Belanda Istimewa

   Saya dapat buah terung belanda ni dari seorang kenalan yang datang bertandang ke rumah minggu lepas. Dia bawak buah ni sebagai buah tangan. Biasanya dia bawak avokado tapi kali ni dia bawak terung belanda. Tadi terajin pulak nak buat jusnya. Terusla saya korek isinya dalam 4 bijik. Campurkan 3 sudu besar gula dan 2 sudu besar susu pekat. Campurkan sikit ketulan ais. Terus blend.

    Hmm...sedapnya. Memang istimewa. Rasa masam manis dan lemak-lemak. Kat sini saya tak pasti panggil buah apa tapi rasanya lebih kurang macam Vanilla Passion Fruit Blended kat J.Co Donuts. Lebih kurang macam tulah. Cuma kat J.Co yang saya minum tu warnanya kuning tapi yang ni warnanya pink. Mungkin memang buah passion. Tapi saya memang tak pernah jumpa kat pasar atau mana-mana tempat buah ni. Macam buah avokado yang selalu saya buat jus kalau kenalan dari Medan ni bawak pun memang lain dari buah avokado yang ada kat tempat kita. Kat tempat kita avokado cantik dan bentuknya bujur macam pear tapi kat Medan avokadonya dipanggil alpokat dan bentuknya bulat. Lebih kurang macam rupa jambu batu. Tapi bila dah buat jus avokado campur coklat memang terangkat.

   Kalau cerita pasal makanan memang tak akan habis ya. Petang ni saya sekeluarga nak ke Restoran Chan Abdullah di TTDI. Kali ni kita nak merasa makanan cina sempena dengan kedatangan CNY. Bukan nak meraikan pun cuma ini je rancangan yang paling best untuk gathering bersama keluarga buat masa ini.

Bye

No comments: