Wednesday, 8 February 2012

Apam Mekar Again and Again

Bukan takde kuih lain yang nak dicuba tapi yang ini jugak yang memikat selera. Lagipun senang je nak buat dan bahan semua dah tersedia kat rumah. Menggodek ni adalah dalam sejam dah siap kukus semua. Dapat dalam 30 biji. Dah habis pun semua. Azroy memang suka apam ni. Kalau ada tetamu nak datang pun sempat lagi kita nak buat dan hidangkan. Mesti seronok kan tengok tetamu menjamu selera dengan hasil air tangan kita. Kali ni saya guna warna merah dan kuning sebab warna lain semua dah tamat tempoh tahun lepas. Yang tinggal 2 warna ni dan warna hitam yang saya nak cuba buat apam polka dot tapi buat bee. Cuma belum berkesempatan lagi nak buat. Tengah mengumpul semangat je ni.

Apam Mekar
250g gula
2 biji telur
300g tepung gandum
250ml susu segar atau susu cair
1 sudu teh esen vanila
1 sudu besar ovalete
Pewarna pilihan

Cara:
Panaskan kukusan. Pukul gula dan telur hingga kembang. Masukkan esen vanila, tepung, susu dan ovalete. Pukul hingga sebati.
Bahagikan kepada 3 bahagian. Masukkan pewarna bagi setiap bahagian. Masukkan dalam piping bag. Paipkan ke dalam cup. Kukus selama 15 minit dengan api kuat untuk apam mekar di bahagian atas. Tutup penutup kukusan bagi elakkan air jatuh ke atas apam.

Saya guna dua pewarna sahaja. Kalau malas melanda guna satu pewarna dan satu lagi warna asal adunan. Hehe.

No comments: