Monday, 24 March 2014

Pancake


Permintaan anak-anak. Katanya mama dah lama tak buat pancake. Okeylah sebab senang mama tunaikan secepat mungkin. Kalau renyah mama postpone lama sikit ye. Hehe. Resepi lama dah ni. Sebelum ni pernah buat. Memang sedap. Cicah pulak dengan Hersyes Syrup Chocolate. Cuma kena beli pan khas saiz nak buat pancake la. Pan yang ada kat rumah ni jenis Tefal tapi melengkung sikit. Jadi bila kita tuang adunan pancake ni dia terus melebar ke tepi. Memang bulat cantik tapi jadi nipisla. Dah macam lempeng pulak. 
Kali ni buat saya tak letak minyak pun. Jadi cantik la masaknya. Dulu buat letak minyak. Patutla bertompok-tompok. Kali ni licin gebu je pancake saya. :)



Bahan:
170g tepung gandum
3 sudu besar gula halus
2 sudu besar baking powder
1/2 sudu kecil garam
2 biji telur
300 ml susu segar
3 sudu besar butter (dicairkan)
Cara:
Masukkan semua bahan dalam blender. Blend sekejap sampai tepung tak berketul.
Panaskan non stick pan. Letak satu senduk untuk 1 pancake.
Biar sampai bubble pada permukaan pancake tu almost takde dan keliling pancake almost kering.
Terbalikkan pancake, biar lebih kurang 1 minit.
Sedap di makan panas-panas dengan coklat sos atau honey.

2 comments:

Shasha said...

Tentu sedap. Jgn lupa ke blog www.shashabakery.blogspot.com

~Sya~ said...

sedap sgt...nti cuba ye