Saturday, 2 April 2011

Puding Marble Blackmore

Dah lama simpan resepi ni sejak mula-mula minat memasak...tapi lom pernah cuba...pastu time cuti takde apa nak buat belek-belekla resepi mana yang patut untuk dicuba...tengok blog ramai yang cadangkan buat puding ni...saya pun tryla...hmm..memang sedap rasanya...lemak-lemak manis...bolehla buat untuk dihidangkan pada tetamu nanti...buat pun senang yang amat...

Rainbow Marble Pudding [blackmore][sumber Blackmore dari forum cari.com.my ]
Bahan2nya


2 bungkus serbuk agar2 (sebungkus = 13g)
(---tapi saya guna 1 agar2 strip yg pjg2 tu)
1350 ml air
450 gm gula pasir (saya buat 2 setengah cawan)
130 gm mentega (saya cairkan dulu)
8 biji telur bersaiz sederhana -(saya guna 6 biji jer)
1 tin susu cair Carnation
2 sudu makan tepong custard
2 sudu makan serbuk koko
1 sudu teh vanilla
pewarna merah dan kuning secukupnya (nak warna lain pun bleh)

Caranya
1. Masak agar2, air dan gula hingga mendidih dan ketepikan dulu.
2. Pukul telur sebentar menggunakan whisker....kemudian masukkan susu dan tepong custard dan kacau hingga adunan ini rata, kemudian ditapis.
3. Setelah ditapis, satukan adunan telur dan agar2 dan kacau lagi hingga rata, serta masak semula sehingga adunan mendidih....kemudian, masukkan mentega dan vanilla dan kacau hingga rata.
4. Bahagikan adunan ke dalam 3 buah mangkuk...bubuhkan koko ( yang sudah dicampurkan sedikit air) ke dalam salah satu adunan di dalam mangkuk dan kacau hingga rata....adunan yang dalam 2 mangkuk lagi masing2 diwarnakan dengan kuning dan merah...
5. Gunakan loyang berbentuk 4 persegi berukuran 9x9x3 atau loyang bentuk jantung seperti yang dalam gambar kat atas tu...Merengkan loyang sedikit dengan menyangga salah satu hujungnya dengan buku atau lain2 benda yang keras...tuangkan satu senduk makan adunan warna merah ke dalam loyang disusuli pula ngan sadu senduk makan adunan warna kuning dan satu senduk adunan warna coklat..ulang cara begini sehingga adunan selesai digunakan.
6. Letakkan loyang kembali kepada kedudukan asalnya dan masukkan adunan ke dalam peti sejuk dan biarkan adunan keras sebelum dipotong dan dihidangkan......

No comments: