Tuesday, 19 April 2011

Spagetti Carbonara

Selalu sangat dok buat spageti bolognese. Kali ni kita try buat lain pulak. Kebetulan tengah musim kawan blogger masakan dok buat spageti carbonara ni. So, aku pun tryla buat jugak. Tengok macam senang je. Bahan pun sikit je. Bila dah siap terus rasa semangkuk. Sedap. Pastu aku simpan je untuk makan sama-sama ngan Mr. Jay. Tup-tup bila dia bangun terus je habiskan semua sekali. taulah memang suka makanan macam tu tpai janganlah sampai lupa isteri. Huhu. Tak boleh nak marah sebab puas tengok dia makan habis licin. Tapi lainkali kalau buat kena ada side dish macam ikan bakar ke baru lebih ngam.


Bahan-bahan ( 3 Orang ) resepi dari MyResepi oleh Ayu

1/2 paket spaghetti - dimasak spt arahan dipaket
1 tin sos carbonara prego.
3 biji bawang putih - dicincang kasar
1 biji bawang besar - dipotong dadu
5-7 ketul cendawan butang (nak lbh pun boleh) - dihiris sederhana nipis
10-15 ekor udang sederhana besar (nak lbh pun boleh) - aku tak letak sbb xde stok

1-2 batang celery - dihiris -tak letak juga
minyak utk menumis
lada sulah
garam (optional)
1/2 tin air (tin prego)


Cara-cara
1.Panaskan minyak dan tumis bawang putih & bawang besar hingga naik bau. 2.Masukkan sos pasta & air.biarkan sehingga hampir mendidih.jgn lupa utk mengacau supaya tak b'ketul
3.Masukkan udang & batang celery.
4.Masukkan lada sulah & garam.Bila dah mendidih padamkan api.
5.Boleh dihiaskan dgn parsley flake.siap utk dinikmati!!!

No comments: