Friday, 28 October 2011

Apam Aiskrim Soda


Lama betul tak buat kuih apam ni. Apam ni saya buat masa mula-mula kenal dunia blog masakan. Masa tu memang rjain try segala jenis resepi tapi masa tu takde blog sendiri lagi. Jadi takdela gambar kenangan masakan tu semua. Apam ni senang jugak nak buat lagipun bahan-bahan yang digunakan pun tak remeh. Yang paling penting sedap sangat. Sekali adunan tu kalau saya buat memang habis saya sekeluarga je.

Resepi saya dapat dari Chome. Saya dah lupa sama ada dalam MyR atau forum cari. Apa pun terima kasih pada penyumbang resepi yang mudah dan sedap ni. Kalau tetamu nak datang kiranya memang sempatlah nak godek jap. Angkat panas-panas hidangkan, huh...best betul...

Apam Aiskrim Soda

3 cawang tepung gandum
2 cawan gula (saya letak 1 setengah cawan)
4 biji telur
1 cawan air asikrim soda
1 sudu teh ovalette
perasa strawberry (saya letak esen vanila)
pewarna pilihan (saya guna 2 warna)

Cara:
Pukul telur dan gula hingga kembang. Campurkan tepung. Pukul sebati. Masukkan air aiskrim soda, esen vanila, ovalette. Pukul sebati.
Bahagikan adunan dan letakkan pewarna pilihan. Sendukkan secara berselang seli ke dalam loyang hingga habis. Kukuskan selama lebih kurang 20 minit. Balut tutup pengukus dengan kain bagi mengelakkan air menitis ke dalam loyang.

1 comment:

With Julia said...

rasa yer saya dlu pernah wat apam nih...tp dulu terkenal ngan warna kuning lembut gitu kan kak sya...sekarang dah boleh dipelbagaikan dgn warna2 mcm2...so sweet sis ! :)