Tuesday, 18 October 2011

Pokok Daun Kari

Dua minggu lepas singgah nurseri pokok kat tepi highway Sungai Buloh tu. Plannya nak beli pokok daun kari. Tapi biasalah bila dah menyinggah tu ada je benda lain yang tersangkut sama. Ternampak pokok hijau comel-comel. Ambikla sepasu buat hiasan kat balkoni tu. Pokok kari tu saya beli RM5.00 sepasu. Masa beli tu daunnya takde lah elok sangat. Mungkin dorang tak berapa jaga. Sebab pokok-pokok macam ni bukan selalu orang cari pun kan. Dah balik tu saya terus tukar dalam pasu. Siram hari-hari dan letak baja. Minggu lepas saya tengok dah bertunas yang baru. Ahad tu gembur-gemburkan tanahnya dan tengok dah besar tunas. Wah, seronoknya. Pastu sempatla guna setangkai daun kari tu buat masak ayam goreng berempah. Hmm, sedapnya. Hehe...

Pokok daun pandan yang saya tanam dulu pun dah mula keluarkan anak.

Pokok limau purut pun dah banyak daunnya. Rasa tenang je bila mengadap pokok-pokok ni semua.

No comments: