Friday, 22 February 2013

Cendawan Goreng + Sambal Kicap

Rabu lepas beli cendawan tiram dengan jiran yang mengusahakan ladang cendawan ni. Ni kira hasil kali pertama lah. Dia terus hantar ke depan pintu rumah. Banyak senang zaman sekarang. Dahla order secara online. Tup-tup barang pun sampai. Hehe...

Sebab ni kali pertama hasilnya jadi dia jual murah-murah saja. RM1.00 untuk satu pek yang biasa dijual RM2.00 untuk satu pek kalau kat pasar malam. Saya beli tiga pek. Tengok besar-besar dan segar cendawannya. Beli banyak kang nak  buat apa pulak. Membazir je. Cendawan ni kan tak boleh disimpan lama. Nanti berbau dan basah. Dah tak sedap untuk dimakan.

Esoknya ingat nak buat tomyam. Tapi terbuat sup ikan pulak. So, dapat idea nak goreng je cendawan tu celup tepung.

Dah siap basuh, kita toskan cendawan tu. Kalau basah sangat  nanti susah nak lekat pulak tepungnya. Lepas tu kacau dua biji telur macam nak goreng telur dadar. Letak tepung Serbaguna Kentucky dalam pinggan supaya senang kita nak golekkan cendawan. Dah celupkan dalam telur tu golekkan pulak cendawan tadi dalam tepung. Buat semua sekali sampai siap. Lepas tu goreng dnegan api perlahan supaya tak hangit. Sebab cendawan ni cepat masak. Dah warna kuning keemasan tu angkat. Cicah dengan sambal kicap. Memang marbeles! Ayam KFC pun out. Hehe

No comments: