Monday 27 February 2017

Cream Puff Filling Custard


Kali kedua buat cream puff ni. Lama dulu masa mula-mula berjinak dengan dunia masakan ada try buat. Masa tu banyak kita cuba resepi dari MyResipi.com. Memang menjadi. Suka sangat waktu berjaya buat cream puff. Lepas tu tak buat dah. Sekarang asyik tengok cream puff je lalu-lalang kat fb, kita pun terpengaruh sama nak buat. Maka terhasillah cream puff filling custard kali ni. Saya suka filling custard berbanding filling whipping cream tu. Sebab takde stok warna kuning di rumah, maka saya hentam saja letak warna pink. Heheheh...janji rasa dia sama sudah. Anak bujang request warna purple pulak lepas ni. Pengsan mama

Tengah kacau filling kastard

Better jangan bakar bertingkat macam ni sebab yang bawah terbantut perkembangan

Cream Puff filling Custard

1 cawan air
2 biji telur gred B
1 sb gula
1 cawan tepung gandum + 1 sk baking powder + 1 sk soda bikarbonat
1 sk esen vanila
3/4 cawan butter

Masukkan air, gula dalam periuk. Gula dah hancur masukkan butter. Bila dah mendidih masukkan tepung gandum. Kacau rata. Biarkan suam.
Bahan yang dimasak tadi mixer kan 3 minit lebih kurang untuk sebatikan. Masukkan telur sebiji-sebiji dan esen vanila. Mix sebati.
Masukkan adunan dalam piping beg. Piping kan atas baking paper. Spray air atas cream puff sebelum dibakar. Bakar suhu 170c lebih kurang 25-30 minit api atas bawah. Siap.

Filling Custard

2 sb tepung kastard
2 sb gula kastor
1 1/3 cawan susu segar
30gram butter (lebih kurang 2sb)
2 sk esen vanilla

Cara:

Satukan semua bahan kecuali butter dan esen vanilla. Kacau rata dengan whisk dan masak dengan api perlahan hingga pekat. Padam api. Tambah butter dan esen vanilla. Kacau rata dan biar sejuk. Pipekan ke dalam cream puff. Gunting cream puff separuh atau cocok je dengan nozle. Saya cocok je 

atau try yang ini

Filling Cream Custard Vanilla Cheese

1/2 cawan air + 3sb tepung kastard. Larutkan
1 cawan susu cair
1/2 cawan susu pekat
2 sb gula
1 sk esen vanilla
1/2 cawan cream cheese (optional)

Masak semua bahan sampai agak pekat. Matikan api, teruskan kacau dan boleh pipingkan masuk dalam cream puff. Tabur gula icing atasnya. Siap.


No comments:

Post a Comment