Thursday, 23 February 2017

Sosej Ayam Homemade


Selalu banyak sangat isi ayam yang disimpan dalam peti. Kat rumah memang tak berapa nak laku isi ayam tu. Kalau masak pun kadang sampai tak berusik. Semua suka yang tulang-tulang je dan bahagian peha. Lepas tu dapatlah resepi sosej ayam homemade ni. Kita pun tryla buat. Sedap rupanya. Walaupun lain rasa daripada yang dijual kat kedai tu tapi masih sedap dan insyaAllah berkhasiat sebab ada carrot, bawang. Anak-anak pun suka.





Sosej Ayam Homemade
Resepi: tun telani

Bahan2:

  • 500 g isi ayam
  • 1 labu bawang besar
  • 2 ulas bawang putih
  • 2 biji telur
  • 4 sudu besar tepung ubi kayu
  • 2 sudu kecil garam
  • 1 sudu kecil oregano - saya tak letak sebab tak ada
  • 1 sudu kecil lada hitam

Cara

  • masukkan semua bahan dalam blender dan kisar halus.
  • amik sedikit adunan dan masukkan dlm piping beg. 
  • ikatkan hujung plastik aiskrim (sbb xnk hujung dia bersegi, nk kasi rupa sosej kan). gulung dlm hujung, dan paipkan adunan sosej. paip slow sbb nk elak ada gelembung udara.
  • isi ikut suka nk panjang mana sosej tu. kalau ada gelembung udara sikit2 xpe, dia xhancur bila masak nnti.
  • masukkan dalam freezer dan bekukan. dah beku boleh gunting dan buang plastik aiskrim tu. xnak masak dgn plastik, takut nnti masuk bahan kimia dalam makanan.
  • rebus sosej td, pastikan air dah mendidih baru masukkan sosej. bila timbul tu kira dh masak la.
  • toskan. dan boleh la goreng mcm biasa. nk frozenkan pon boleh. bergantung kpd panjang sosej yg kita buat, adunan ni dpt 8-10 batang sosej :)

No comments: