Friday, 15 October 2010

Baked Makaroni n Cheese


Dah kena tegur semalam badan makin berisi. Mana taknya hari-hari makan nasi. Dulu nasihatkan orang jangan selalu makan nasi. Tapi lepas bersalin ni selera makan nasi tu membuak-buak. Bila dah ada yang menegur kenala ambik ingatan kan. Thanks pada yang menegur tu...huhuh...Fikir punya fikir menu apa dapat ilham nak try ni. Semua dok kata sedap. Tengok bahan pun tak banyak sangat dan buat pun leh tahan mudahnya. Balik keje terus godek-godek kat dapur. Tapi siapkan kek coklat yang ditempah kawan ofis dulu. Rupanya kejap je membuat bake makaroni. Hasilnya walla....Memang sedap bagai dikata...Mr.Jay pun puji...:)))

Baked Makaroni n Cheese
Bahan:-
(A) Macaroni
• 1/2 paket macaroni - akak guna brand San Remo
• air secukupnya untuk merebus macaroni
• sedikit minyak zaitun
• sedikit garam
(B) Sos Merah:-
• 1 botol sederhana sos spaghetti Prego ( i used Prego traditional sauce)
• 1/2 paket (200 gm) daging cincang Ramly
• hirisan hot dog
• 2 keping daun bay (akak guna dried bay leaves)
• sedikit garam (akak tambah ni)
(C) Sos Putih:-
• 2 sudu besar mentega/minyak zaitun
• 2 sudu besar tepung gandum
• 600 ml susu segar
• 2 - 3 keping sliced cheddar cheese
• 1 sudu teh serbuk lada hitam
(D) Topping - Mozarella
Cara-Cara:-

(A) Makaroni -
1. Panaskan air, minyak zaitun dan garam hingga mendidih.
2. Masukkan macaroni dan rebus hingga empuk.
3. Angkat dan toskan.
(B) Sos Merah:-
• Sediakan kuali/periuk. masukkan kesemua bahan dan gaul sebati. Masak hingga mendidih dan daging masak dan agak pekat. Ketepikan dan sejukkan.
(C) Sos Putih:-
• Panaskan mentega/minyak dengan api perlahan, masukkan tepung gandum dan gaul sebati sekejap.
• Masukkan susu segar, sliced cheddar cheese dan serbuk lada hitam. Kacau hingga adunan sedikit pekat dan berkilat. Angkat dan ketepikan.
Cara Melapis:-
1. Masukkan 1 1/2 cawan macaroni ke dalam loyang/casserol tahan panas. Rata-ratakan. (x perlu sapu dengan apa2 minyak/butter pada dasarnya).
2. Sudukan separuh adunan sos putih ke atas macaroni dan ratakan.
3. Sendukkan sos merah pula ke atas sos putih tadi.
4. Taburkan mozarella cheese.
5. Ulang step 1, 2, 3 dan 4 hingga penuh bekas.
6. Bakar macaroni pada suhu 160 C selama 35 - 40 minit atau hingga permukaannya nampak keemasan. (Lebih enak dimakan ketika panas atau dihidang suam. Boleh juga dipanaskan dengan microwave sebelum dihidangkan)

No comments: