Thursday, 28 October 2010

Gulai Udang

Menu untuk lunch hari ni. Balik keje semalam terus prepare bahan-bahan untuk masak esok paginya. Kul 5 dah bangun dan mulalah masak. 5.30 dah siap. Senang keje. Nanti Mr.Jay tinggal panaskan bila nak makan petangnya. Sian Mr.Jay dan Azroy asik makan nasi bungkus. Saya pulak tumpang sekaki bawak bekal ke ofis. Tengah hari takyah la fikir nak makan apa. Selain jimat masa, jimat belanja pulak....heheh...Resepi asal ikut Kak nor. Dah banyak kali buat sampai dah ingat dalam kepala je bahan-bahan. Senang je sebenarnya cuma dulu-dulu tak reti...huhu...Kak nor masukkan cendawan, saya masukkan kacang buncis je...nangka muda pun boleh jugak. Mana-mana yang adala kan...


Ni resepi asal dari Kak Nor
Sayur Lemak Nangka Muda

1 kpg nangka muda ~ sori ya K.Nor lupa nak timbang sebelum masak :)(gantikan kacang buncis)
Udang 10-15 ekor sederhana besar (yang aku tambah)
800ml santan ~ sederhana pekat
5 biji bawang merah *
3 ulas bawang putih *
3 bj cili merah *
1/2 in kunyit hidup *
sedikit belacan *
2 keping asam keping
1 helai daun kunyit ~ siat2kan (tak masuk pun)
garam dan sedikit gula

Potong nangka muda dan rebus hingga lembut, toskan.
Blend bahan2 bertanda * dan masukkan kesemua bahan2 kedalam periuk.
Masak hingga mendidih sambil sentiasa dikacau supaya santan tak naik kepala.

No comments: