Tuesday 23 September 2014

Senarai Tapak Perkhemahan

Sejak dah ada kelengkapan berkhemah ni jadi macam gian pulak nak berkhemah. Hehehe. Seronok main masak-masak. Lagipun time nilah anak-anak merasa explore dunia luar. Maklumlah orang duduk rumah tinggi ni jarang-jarang dapat main tanah, main lasak. Duk terperap dalam rumah je kalau tak ke mana. Dengan berkhemah ni jelah dapat anak-anak merasa explore dunia luar.

Hari tu lepas berkhemah kat Janda Baik saya dan Jay dah berpakat nak jadikan aktiviti ni sebagai aktiviti bulanan. Kiranya tiap bulan ada satu aktiviti berkhemah. Jadi semalam banyak masa free saya asyik mengoogle tempat berkhemah kat Malaysia ni. Rupanya memang banyak tempat berkhemah. Sebelum ni tak ambik tahu sebab rasa macam takde kena-mengena kan. Sekarang dah tiba masanya untuk ambil tahu lah. Banyak memang banyak camp site tapi tak banyak untuk aktiviti persendirian atau keluarga ni. Yang banyak ialah company yang sediakan pakej perkhemahan untuk aktiviti kumpulan. Contoh untuk kumpulan pelajar sekolah, universiti dan untuk golongan yang bekerja. Kalau camp site untuk persendirian cam saya buat ni tak banyak sangat tempat. Kecuali Janda Baiklah. Janda Baik tu memang bersepah camp site. Tapi tak akan setiap bulan nak berkhemah kat Janda Baik. Nak merasa jugak tempat lain. Baru ada aura berkhemah. Hehehe

Dah menggoogle semalam tu dapat jugak beberapa tempat. Adalah dalam 14 camp site tapi lapan kat Lembah Klang dan enam lagi luar KL. Manalah tau kan rajin sangat nak berkhemah kat luar KL senanglah tempat dah tahu. Tak yah menggoogle dah.

Terima kasih jugak pada para blogger yang rajin mengupdate tempat-tempat dorang gi berkhemah tu. Memang senang nak buat rujukan. Bila dah menggoogle semalam baru saya tahu dan perasan rupanya aktiviti berkhemah, hiking, jungle tracking ni ada peminat dan pengikut tersendiri. Cuma tak didedahkan sangat pada umum. Mungkin hobi ni  masih di peringkat baru kat negara kita. Kelengkapan hobi ni pun agak mahal sebenarnya tapi kalau dah suka kena usahalah dapatkan. Pejam mata orang kata. Hahaha

Kat sini saya senaraikan camp site yang saya dapat. Kalau ada yang lain akan ditambah kemudian. Saya akan update bila saya dah pergi tempat-tempat ni. InsyaAllah program berkhemah keluarga untuk Oktober dah hampir tiba. Tak sabar nak merasa pengalaman seterusnya. Semoga semuanya selamat dan berjalan lancar seperti yang dirancang. Yang penting sekali dalam berkhemah ni adalah keselamatan. Hati-hati selalu.

Ini antara yang saya dapat sewaktu menggoogle. Mungkin ada yang lain yang terlepas pandang

Camping Site (KL/Selangor)

1- Sungai Chilling, Kuala Kubu Bharu
2- Nahara Resort, Hulu Selangor
3- Air Terjun Serendah
4- Sungai Inki, Kalumpang
5- Bukit Cerakah, Shah Alam
6- Sungai Congkak
7- Hutan Lipur Sungai Sendat
8-Nur Laman Bestari, Ulu Yam

Camping Site (Luar KL)

1- Janda Baik
2- Kem Sungai Pauh, Cameron Highlands
3- Kuala Woh, Tapah
4- Taman Negara Pulau Pinang
5- Taman Negara Kelantan
6- Berembun, Cameron Highlands

No comments:

Post a Comment