Thursday, 10 November 2011

Seafood Tomyam

Ni antara masakan lauk yang selalu sangat saya masak. Sebab saya memang suka makan tomyam. Biasanya saya guna perencah tomyam putih yang dibeli kat kedai runcit. Nanti tambahlah sendiri bawang besar, serai, daun limau purut, bawang putih dan kalau nak pedas tambahlah cili api tapi saya jarang boleh makan pedas sebab husband tak suka pedas dan anak-anak pun kecik lagi. Tapi walaupun tak pedas sedap jugak guna perencah tomyam putih tu.

Masa raya Aidilfitri tempoh hari saya berkesempatan melawat negara jiran kita Thaliand. Jadi peluang tu saya gunakan untuk cari perencah tomyam sebab Thailand kan negara asalnya masakan tomyam ni. Saya jumpa dengan paste cili tomyam. Sekarang tiap kali masak tomyam saya akan tambahkan sesudu besar paste ni. Rasa lagi ummph dan pedas-pedas sikit.

No comments: