Thursday, 9 April 2009

Donut Sifu Suria

Semalam belek-belek resepi kuih. Tak tahu nak buat kuih apa tapi tengok pada bahan-bahan nak buat donut memang dah sedia ada kat rumah. Tengok punya tengok resepi Sifu Suria paling mudah dan memang ramai blogger kata sedap bangat...Tapi sebenarnya saya ni dah serik nak buat donut sebab dah dua kali tak menjadi. Tak tahulah yis yang dah expired atau saya yang tak reti...Last nya semalam cuba jugak dan alhamdulillah menjadi. Naik gebu je. Lepas goreng terus ngap untuk rasa...Masya-Allah, memang gebu dan sedap...Lembut sangat....Kalah King Confectionary...Haha....Satu adunan dapatla dalam 20 biji. Goreng dalam 10 biji dan selebihnya buat frozen.

DONUT SIFU SURIA
Sumber: Sifu Suria
Bahan A
3 cawan tepung gandum
3 sudu besar tepung susu
3 sudu besar shortening/marjerin
3 sudu besar gula pasir halus

Bahan B: 200 ml air suam*
2 sudu teh instant yeast*
20 ml air - sebagai tambahan jika perlu (tak guna pun)

Cara-caranya
Bancuh Bahan B, masukkan kedalam Bahan A. Masukkan air tambahan jika perlu. Kemudian uli sehingga doh licin dan lembut. Bentukkan menjadi donut dan tunggu sehingga doh naik lebih kurang 30 minit. Goreng dan salut dengan gula.

No comments: