Sunday, 12 April 2009

Kek Span Pandan

Semalam try buat kek span pandan guna sponge mix yang dibeli di LMC. Minggu sebelumnya buat separuh perasa vanila. Tapi kali ni try buat perasa pandan memandangkan pandan paste yang dibeli 3 minggu lepas tak digunkan lagi. Santan kara yang dibeli pun terbiar begitu saja dalam almari. Kali ni gunakan cara yang betul. Hari tu buat perasa vanila main hentam saja. Hasilnya sedap cuma tak gebu. Berat je keknya. Tapi habis jugak.
Semalam buat ikut resepi dapat dari cari.. Putar pun sampai betul-betul kembang baru masuk minyak. Hasilnya memang tip top. Kek sangat gebu, ringan dan hmmm....Rasa macam makan kek chiffon. (bila nak try buat kek chiffon) Pagi tadi tengok kek dah licin pun. Kena beli lagi lah mix tu...

Kek Span Pandan (aku buat separuh)

500g plain sponge mix (beli di bakery shop)
8 biji telur
50ml santan kotak
50ml air
1 tsp pandan paste
100ml minyak

Panaskan oven 160c dan gris loyang.
Satukan sponge mix, telur, santan dan air di dalam mangkuk pengadun. Putar kelajuan tinggi hingga kembang dan gebu atau adunan menjadi berganda.
Dengan menggunakan spatula, kaup balikkan minyak dan pandan paste sehingga sebati dan rata.
Bakar sehingga masak. Lebih kurang 40 minit ke atas.
Terbalikkan loyang di atas redai sebaik keluar oven. Biar sejuk sikit sebelum mengeluarkan kek dari loyang.

No comments: